Een herstructurering kent altijd een operationele component en een financiële component. De financiële herstructurering heeft betrekking op de financiering van de onderneming, en vergt doorgaans afstemming met externe partijen als de bank, leveranciers en investeerders.
Bij een herstructurering is het ten eerste van belang om een goede diagnose te maken van de oorzaken van de problemen. Een diepgaand begrip van alle factoren die hebben geleid tot de huidige situatie vormen de kern om te komen tot herstructureringsmogelijkheden. Daarbij is het van belang om te kijken naar het integrale verhaal, zodat oorzaak en symptomen goed van elkaar gescheiden kunnen worden.
Onderdeel van de aanpak is een gedegen financiële nulmeting. Helder inzicht in onder meer de huidige kasstromen, verplichtingen, vorderingen en bezittingen zijn essentieel om de herstructureringsroute te kunnen bepalen. Hoeveel tijd is er nog voordat een faillissement moet worden aangevraagd? Is het mogelijk om binnen dat tijdsbestek veranderingen door te voeren?
Wanneer de diepere oorzaken van de problematiek in de onderneming helder zijn is het van belang om inzicht te hebben in de mogelijkheden die de organisatie heeft. Zijn bepaalde onderdelen bijvoorbeeld wél gezond? Zijn deze onderdelen afhankelijk van de ongezonde bedrijfsonderdelen? Zitten de juiste mensen op de juiste plaats? Zijn er marktomstandigheden waar het bedrijf op korte termijn juist op in zou kunnen spelen? Kortom, inzicht in de sterktes en potentie van de organisatie zijn een tweede component om een het herstructureringsplan te kunnen maken.
Onze diagnose en analyse van de mogelijkheden vormen samen de basis voor het definiëren mogelijke verbeterscenario’s die in samenspraak met het management en de aandeelhouders besproken wordt. De lijst van vragen en potentiële verbetermogelijkheden zijn maatwerk. Door de mogelijkheden grondig te verkennen, te toetsen en keuzes te maken wordt zo in samenwerking de basis van het verbeterplan gevormd.
Na de analyse volgt de uitvoering van het stappenplan dat moet leiden tot een vernieuwde basis voor een gezonde bedrijfsvoering. Dit stappenplan is voor iedere situatie uniek, maar bevat altijd minimaal 2 hoofdcomponenten. Deze hebben betrekking op:n
- De operationele herstructurering/sanering
- De financiële herstructurering/sanering
Bij de uitvoering van de herstructurering neemt FBM Corporate Finance in samenwerking met de directie de financiële sanering voor haar rekening. Daarbij komen doorgaans de volgende zaken aan de orde:n
- Bank: Het leggen met en onderhouden van het contact met (bijzonder beheer van) de bank
- Financiering: Herziening van financieringen en het onderzoeken van alternatieve financieringsmogelijkheden
- Doorstart: Het voorbereiden en begeleiden van een doorstart en alle bijbehorende formele stappen
- Leveranciers: Het treffen van regelingen met leveranciers en waar mogelijk aanpassen van betaaltermijnen
- Debiteurenbeheer: Het versnellen of naar voren halen van betalingen, facturatie en betaaltermijnen t
- Financial enginering: Het verkennen van financiële constructies waarmee de liquiditeit wordt vergroot (zoals sale & lease back)